اگر این ادعا را داشته باشیم که در این دوره و زمانه، اکثریت مردم با واژه هشتگ آشنا هستند سخن بیهوده ای نگفتهایم؛ اما آشنایی با یک واژه و کاربرد آن صرفا به مفهوم درک معنای آن نیست. به همین علت، در این مطلب بر آن بوده ایم تا شما را با کلمه هشتگ و مفهوم آن بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا نخست ببینیم هشتگ چیست و جرا به کار برده می شود.
هشتگ نخستین بار توسط کریس مسینا یکی از کارمندان گوگل استفاده شد. او در سال 2007 میلادی برای اولین بار پستی را با هشتگ #barcamp در توییتر منتشر کرد. پس از آن در سال 2010 واژه hashtag وارد واژه نامه آکسفورد شد.
هشتگ
کاربرد هشتگ چیست ؟
هشتگ (به انگلیسی: Hashtag) از دیدگاه فنی در اصل روشی جهت افزایش متا دیتا (metadata) به محتوایی می باشد که شما می خواهید در شبکههای اجتماعی منتشر نمایید تا با استفاده از این هشتگ پیدا کردن و دنبال کردن محتوای شما توسط کاربران اجتماعی سریع تر و آسانتر شود.
هشتگها را با علامت # شروع می کنند و به دنبال آن کلمه یا مجموعهای از کلمات را بدون فاصله یا با علامت های خاص (نظیر ویرگول یا علامت آندر لاین) درج می کنند. به طور مثال، میتوان به هشتگهای بسیار پرکاربرد فارسی و انگلیسی #SEO و #بازاریابی و #طراحی_سایت اشاره کرد.
دقت داشته باشید که به کار بردن حروف بزرگ یا کوچک انگلیسی در هشتگها تفاوت خاصی ایجاد نمیکند؛ به عنوان مثال #seo با #SEO مفهوم یکسانی است و تفاوتی با هم ندارند؛ درعینحال جهت سهولت در خوانش و پیدا کردن هشتگ هایی که چندین کلمه انگلیسی را شامل می شوند میتوان حرف اول هر کلمه را با حرف بزرگ انگلیسی تایپ کرد.
از آنجا که در زبان فارسی جهت تفکیک کلمات استفاده از حروف بزرگ امکان پذیر نیست، عمدتا در حد فاصل یک کلمه با کلمه دیگر از علامت آندرلاین (_) استفاده می شود. همچنین میتوان از اعداد نیز در هشتگ نویسی استفاده کرد.
هشتگ
دلایل استفاده از هشتگ
پس از پاسخ به سوال هشتگ چیست ، حال به سراغ دلایل استفاده از آن میرویم.
در واقع کاربران اجتماعی از هشتگ به عنوان میانبری جهت دسته بندی محتواهای مورد استفاده خود بهره میگیرند و در نتیجه، یافتن مطالب جدید و یا مرتبط با یک موصوع بسیار آسانتر میشود. همچنین دلایل اصلی دیگری نیز برای استفاده از علامت هشتگ وجود دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد: کاربرانی که یک هشتگ خاص را دنبال میکنند حتی زمانی که صفحه ی شما را فالو نکرده باشند باز هم محتوای شما را خواهند دید؛ به عبارتی، با درج هشتگ ها و به ویژه هشتگهای محبوب و پر بازدید میتوانید مخاطبان خود را به طور شگفت انگیزی افزایش دهید.
توجه داشته باشید که هشتگها دسته بندی مطالب و محتواها را در شبکههای اجتماعی راحت تر میکنند و از این راه، فرایند جستجوی آنها بهبود یافته و کارآمدتر می گردد. به طور مثال، با اضافه نمودن هشتگ #SEO در پست توئیتری خود به توئیتر نشان خواهید داد که مطلب شما مرتبط با سئو می باشد؛ و نتیجه اینکه، زمانی که کاربران در کلمه SEO را در توئیتر سرچ میکنند محتوای شما برای آن ها نمایش داده خواهد شد
هشتگ
حتماً بخوانید
برای افزودن به اطلاعات خود دربارهی هشتگ ها به مقالات هشتگلند مراجعه بفرمایید.
وبلاگ هشتگ لند
منظور از «ترند» شدن یک هشتگ چیست؟
به احتمال زیاد تاکنون اصطلاح «ترند شدن» هشتگها را شنیده اید. این اصطلاح عمدتا در شبکه توییتر پر کاربرد است و یک هشتگ زمانی ترند میشود که افراد زیادی در پیامها و پست های خود آن را به کار برده باشند. کسب وکارهای گوناگون به وفور از این قابلیت هشتگها در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی خود بهره مند شده اند. به طور مثال، کافی است به توئیتر سر بزنید و #justdoit را سرچ کنید تا سریعا مشاهده کنید که شرکت Nike چگونه برای تبلیغ و ترویج و شناساندن محصولات و برند خود از هشتگ ها استفاده میکند.
هشتگ
اصول استفاده از هشتگها
در ادامه ی این مطلب می خواهیم به برخی از اصول رایج و مهمی که در استفاده از هشتگ ها که بایستی مد نظر قرار داده شوند ، بپردازیم.
توصیه می کنیم برای کلمات داخل متن هم از هشتگ استفاده کنید؛ به عبارتی، تمامی هشتگها را در آخر پست انباشته نکنید. البته از آوردن هشتگ های زیاد در داخل متن خودداری نمایید و تنها به یک یا دو هشتگ بسنده کنید. از هشتگهای محبوب و پربازدید استفاده کنید. استفاده از هشتگهای معروف به ویژه در شبکه هایی همچون توییتر به دیده شدن و معروفیت هر چه بیشتر صفحه شما یا برند محصولات تان کمک میکند.
دقت داشته باشید که بهتر است از هشتگهای بیربط در پست های خود استفاده نکنید. در برخی مواقع بعضی از کسبوکارها با هدف جلب توجه شمار بیشتری از کاربران هشتگهای محبوبی را که هیچ ارتباطی با پست و یا حوزه فعالیت آنها ندارد، استفاده می کنند. این ترفند با اینکه در مدت کوتاهی میتواند موجب بیشتر دیده شدن پست و کسب وکار شما باشد؛ اما در نهایت موجب ناامیدی و عصبانیت کاربرانی می گردد که به دنبال اطلاعات خاصی بودهاند و احتمال دارد که پیام شما را به عنوان اسپم علامتگذاری نمایند، که برای شما ناخوشایند خواهد بود. لذا بهتر است تنها از هشتگهایی استفاده نمایید که کاربر به هنگام مشاهده پست و صفحه ی شما از طریق پیگیری هشتگی که زده اید احساس کند که با اطلاعات درست و سودمند و متناسب با هدفش مواجه شده است.